Nuffnang Ads

Sunday, July 1, 2012

Guus Hiddink tidak berminat bimbing Belanda


AMSTERDAM, Belanda - Jurulatih Anzhi Makhachkala, Guus Hiddink telah menolak tawaran untuk menggantikan Bert van Marwijk sebagai pengendali baharu Belanda.
Sebaliknya, Hiddink menegaskan beliau memilih untuk kekal mengemudi kelab mewah Rusia itu.
Van Marwijk telah meletakkan jawatan pada Rabu lalu selepas menyaksikan skuad The Oranjetersingkir dari Euro 2012 tanpa memungut sebarang mata pada saingan Kumpulan B.

Hiddink, yang pernah menjadi jurulatih Belanda pada Euro 1996 berkata: "Saya bukan seorang yang sesuai untuk menggantikan van Marwijk kerana saya harus menghormati kontrak bersama Anzhi dan mustahil untuk saya meninggalkan kelab ini.
"Saya terkejut apabila van Marwijk memutuskan untuk meletakkan jawatan terutama selepas menyaksikan apa yang telah terjadi tetapi saya yakin Belanda akan bangkit semula daripada kekecewaan pada Euro 2012.
"Saya menyedari ia merupakan satu tugasan sukar yang mana saya masih belum bersedia untuk menjadi jurulatih Belanda dan perasaan itu tidak bagus buat saya," ujarnya.
Selepas tersingkir daripada Euro 2012, Belanda kembali beraksi pada kelayakan Piala Dunia 2014 Brazil bermula September depan

No comments:

Post a Comment